Завдання ІІ
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української
мови та літератури
( 2010-2011
н.р.)
Українська мова
9-ий клас
I. Запитання і завдання:
1.Визначте тип
присудка в поданих реченнях: Почав
жевріти схід сонця (І. Нечуй-Левицький); Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки (Леся
Українка); Я нерозлучний з рідною
землею (Ющенко); Ранок наступного
дня був сповитий шовками небесної блакиті (Є. Гуцало); Історія проситься в сни нащадків (Л. Костенко);
Я для вас рад жити
(І. Франко).
(6 балів)
2. Поясніть значення фразеологізмів і доберіть до них антоніми: куди Марко телят не ганяв, казанок не
варить, жовтороте пташеня.
(6 балів) (тлумачення одного фразеологізму – 1б, один антонім – 1б).
3. Поясніть різницю у значенні слів, уведіть їх условосполучення: громадський – громадянський.
(3 бали)
4. Які іменники не належать до жодної відміни?Поясніть чому? Наведіть приклади.
7.Визначте тип односкладних
речень: Чутно плескіт у струмочку (Леся
Українка); Розвивайся й далі, мово наша
рідна, і про нас нащадкам вістку донеси (О. Підсуха); Мені вдарило вогнем у лице (Г. Тютюнник); Глибінь морів моїх, безмежність мого
поля, сузір’їв багряниста висота (Нагнибіда); До мене приносять лампу і прохають про чай (М. Коцюбинський).
(5 балів)
ІІ. Розставте
розділові знаки, підкресліть головні та другорядні члени речення:
Вечір був тихий зоряний зі степу долинали перепелині
перегуки і ніч снувала в житах казку (Цюпа).
Білий димок хвилюючись здіймається понад чумацьким
табором що чорніє у пітьмі (М. Коцюбинський).
Окрім хат рушниками в минулому прикрашали також громадські
установи сільські управи школи (Орел).
(4 бали)
Загальна
кількість
38 балів
Українська література
І. Дайте лаконічну відповідь на
питання:
1) Назвіть
види і жанри усної народної творчості. Наведіть приклади (не менше двох).
(9 балів)
2) Поясніть,
що таке літописна традиція в українському давньому письменстві.
(3 бали)
Назвіть два
визначних твори цього жанру.
(2 бали)
3)
Хто є автором пісні «Їхав козак за Дунай»?
(1 бал)
Розкажіть
про поширеність цієї пісні у країнах Західної Європи та на інших континентах.
(3 бали)
ІІ. Питання теорії літератури:
1) Подайте приклади афоризмів (не
менше трьох)
Г. Сковороди.
(3 бали)
Назвіть
основні жанри його творів (не менше двох).
(2 бали)
2) Розкрийте
роль антитези в поезії В. Самійленка «Щасливий край» («Ельдорадо»).
(10 балів)
Десь далеко
єсть країна
Пишна,
вільна, щастям горда,
Кожний там
живе щасливо –
Держиморда,
держиморда.
В тій країні
люблять волю,
Всяк її шука
по змозі
І про неї
розмовляє –
У острозі, у
острозі.
Там усяк
говорить правду
Непідкупними
устами,
Там за правду
щира дяка –
Батогами,
батогами.
[…..]
Там говорять
по-французьки
Не то значні,
а й лакеї
А пани всі
мови знають, –
Крім своєї,
крім своєї.
Там зібрались
всі народи:
Москалі,
«хахли», поляки,
І живуть вони
так дружно –
Як собаки, як
собаки.
Там живе
племен усяких
Престрашенна
мішанина,
І за те той
край зоветься –
Русь єдина,
Русь єдина.
2
січня 1886 року
ІІІ. Напишіть твір на одну з тем:
(24 бали)
1)
Повага до культурних пам’яток минулого – основа формування національної
самосвідомості людини.
2)
Філософський зміст вчення Г. Сковороди про «сродний труд», самопізнання.