Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів
з біології
При оцінюванні рівня
навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять
важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи,
зв’язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність
організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв’язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати
теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного
типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі
практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками
спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних
робіт.
Всі
види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями,
наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень
учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого
зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти; знає правила техніки
безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт
|
2
|
Учень (учениця)
намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об’єктів і їх
окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні
та практичні роботи без оформлення
|
3
|
Учень (учениця)
відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника
фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об’єктів; відповідає на
запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою
вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного
оформлення
|
II. Середній
|
4
|
Учень (учениця) з
допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину
навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів; у відповідях може допускати
помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні
роботи з неповним їх оформленням
|
5
|
Учень (учениця) відтворює
основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує
загальні ознаки біологічних об’єктів; дає визначення окремих біологічних
понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у
відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує
лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх
|
6
|
Учень (учениця)
самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки
його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає
біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних
об’єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв’язує прості типові
біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою
вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків
|
III. Достатній
|
7
|
Учень (учениця)
самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи
необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує
основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв’язує
прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до
вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись
за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя
|
8
|
Учень (учениця)
самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання,
допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і
процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені
помилки; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом;
за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за
консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки
|
9
|
Учень (учениця)
вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з
допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки; дає порівняльну
характеристику біологічним об’єктам явищам і процесам живої природи;
розв’язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно
розв’язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні
та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки
|
IV. Високий
|
10
|
Учень (учениця) системно
відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді
на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує,
систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує біологічні
вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та
практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки
|
11
|
Учень (учениця) логічно
та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано
відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої
природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює
біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки;
аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно
розв’язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані
висновки
|
12
|
Учень (учениця)
виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання,
з використанням міжпредметних зв’язків; самостійно характеризує біологічні
явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему
і визначити шляхи її розв’язання; користується джерелами інформації,
рекомендованими вчителем; вільно розв’язує біологічні вправи і задачі різного
рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані
висновки
|
|