Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
з художньої культури
Особливістю
системи оцінювання досягнень учнів з дисциплін художньо-естетичного циклу є її
багатофункціональність, що зумовлена багатокомпонентністю змісту мистецької
освіти, спрямованої на цілісне формування художньо-естетичної культури учнів, і
передбачає:
- формування в учнів емоційно-естетичного
ставлення до дійсності, світоглядних орієнтацій, особистісно-ціннісного
ставлення до мистецтва, вітчизняної та зарубіжної художньої культури;
- розвиток емоційно-почуттєвої сфери,
оригінального асоціативно-образного мислення, універсальних якостей творчої
особистості;
- формування знань та уявлень про мистецтво,
розуміння специфіки художньо-образної мови різних видів мистецтва, здібності до
сприймання та інтерпретації художніх творів;
- розширення естетичного досвіду, вмінь і
навичок у сфері мистецької діяльності, потреби в художньо-творчій
самореалізації та духовному самовдосконаленні.
Об’єктами
перевірки та оцінювання у процесі вивчення мистецьких дисциплін учнями
мають стати:
- здатність учнів сприймати, розуміти і
відтворювати твори мистецтва, інтерпретувати їх художньо-образний зміст
(висловлювати власне естетичне ставлення);
- вміння і навички з практичної художньої
діяльності (відтворення за зразком), досвід самостійної та творчої діяльності
(застосування набутих знань і вмінь у змінених, зокрема, проблемно-пошукових
ситуаціях);
- обізнаність у
сфері мистецтв – елементарні знання та уявлення про мистецтво, його основні
види і жанри, розуміння художньо-естетичних понять та усвідомлене користування
відповідною термінологією, уявлення про творчість відомих вітчизняних і
зарубіжних митців (мистецтвознавча пропедевтика);
- загальна
естетична компетентність, художньо-образне мислення учнів як інтегрований
результат навчання, виховання й розвитку.
Рівні
навчальних
досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів з художньої культури
|
І. Початковий
|
1
|
Учень (учениця) сприймає та відтворює
тематичний матеріал з художньої культури на частковому рівні, однозначно його
характеризує, демонструє недостатньо сформоване художнє мислення, елементарні
навички та уміння у художньо-практичній діяльності
|
|
2
|
Учень (учениця) володіє
незначною частиною тематичного матеріалу з художньої культури, демонструє
недостатньо сформований рівень сприймання мистецьких творів, виявляє певні
творчі вміння інтерпретувати культурно – мистецькі явища, володіє незначною
частиною спеціальної термінології; словниковий запас в основному дозволяє
викласти думку на елементарному рівні
|
|
3
|
Учень (учениця) здатний
сприймати та інтерпретувати окремі художньо-культурні явища, знає незначну
частину тематичного матеріалу, послуговуючись обмеженим термінологічним та
словниковим запасом
|
ІІ. Середній
|
4
|
Учень (учениця) здатний
сприймати та інтерпретувати культурно-мистецькі явища на репродуктивному
рівні, не завжди розуміє художньо – образної сфери мистецьких творів;
застосування знань та термінологічного запасу на практиці задовільне
|
|
5
|
Учень (учениця) володіє
знаннями та вміннями, які дають змогу інтерпретувати окремі культурно –
мистецькі явища, недостатньо вміє сприймати, інтерпретувати мистецькі твори, які
вимагають абстрактного мислення; виявляє недостатні знання спеціальної
термінології; словниковий запас небагатий
|
|
6
|
Учень (учениця) може сприймати
та інтерпретувати певну частину тематичного матеріалу з художньої культури,
але має недостатньо сформоване художнє мислення, не завжди послідовно та
логічно характеризує окремі мистецькі твори, потребує уточнень і додаткових
запитань; учень (учениця) виявляє знання і розуміння основних тематичних
положень, але не завжди вміє самостійно зробити аналіз культурно – мистецьких
явищ, порівняння та висновки
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Учень (учениця) здатний
сприймати та інтерпретувати окремі художньо-культурні явища, не завжди робить
переконливі висновки, не завжди послідовно викладає своє думки. Допускає термінологічні
помилки; володіє основним програмно-тематичним матеріалом, але знання
недостатньо стійкі; спостерігаються помітні позитивні зміни у художній
діяльності учня
|
|
8
|
Учень (учениця) уміє сприймати
і відтворювати художньо-культурні явища, досить повно характеризує художньо-образний
зміст мистецьких творів, але демонструє стандартне мислення, бракує власних
висновків, асоціацій, узагальнень, не завжди вміє поєднати своєрідність
художніх образів та життєвих явищ; учень (учениця) не завжди володіє
спеціальною термінологією під час інтерпретації культурно-мистецьких явищ
|
|
9
|
Учень (учениця) виявляє
достатнє засвоєння тематичного матеріалу з художньої культури, але допускає
несуттєві неточності у використанні спеціальної термінології, що потребують
зауваження чи коригування, трапляються поодинокі недоліки в інтерпретації
мистецьких творів і мовленнєвому оформленні власних роздумів щодо культурно -
мистецьких явищ; не завжди самостійно може систематизувати та узагальнювати
тематичний матеріал
|
ІV. Високий
|
10
|
Учень (учениця) має міцні
інтегровані знання, виявляючи їх усвідомлення, але, аналізуючи
художньо-культурні явища, допускає неточність формулювань та використання
спеціальної термінології, не завжди обгрунтовано може довести власну думку
щодо мистецьких творів, самостійно інтерпретувати їх зміст. Вказані
неточності може виправляти самостійно
|
|
11
|
Учень (учениця) володіє
тематичним матеріалом з художньої культури у межах програми, вміє
використовувати набуті знання, уміння і здібності у нових інтегрованих
художньо-творчих завданнях, виявляє знання спеціальної термінології, їх
усвідомлення та міцність, уміння систематизувати, узагальнювати, інтерпретувати
культурно – мистецькі явища у їх взаємозв’язках, асоціювати їх з життєвими
явищами
|
|
12
|
Учень (учениця) має ґрунтовні,
усвідомлені знання з художньої культури, здатний систематизувати,
узагальнювати, сприймати та інтерпретувати інтегровані художньо – культурні
явища на основі взаємодії різних видів мистецтв, широко застосовувати
асоціативні зв’язки між художніми творами та життєвими явищами. Учень
(учениця) свідомо використовує спеціальну термінологію у роздумах, висновках
та узагальненнях щодо художніх образів, пропонує нетипові, цікаві варіанти
інтерпретації художньо-культурних явищ; рівень художньо –творчого мислення,
світопізнання і світовідчуття високий; самостійно використовує набуті знання,
вміння та здібності в художній діяльності
|
|
|
|
|
|