Четвер, 09.05.2024, 08:33
Вітаю Вас Гість | RSS

Нагуєвицька СЗШ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Методика » Методичні рекомендації

Біологія

 

Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення біології

у 2010-2011 навчальному році

 

У 2010-2011 навчальному році вивчення біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами:

7-9 класи Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія. 7-11 класи. –  К.: Ірпінь: Перун, 2005;

10 класи – Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень. – Тернопіль: Мандрівець, 2010; 

11 класи – Програми для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія. 10-11 класи. – К.: Педагогічна Преса, 2004.

         

Звертаємо увагу вчителів на те, що зміст навчального матеріалу в темах навчальних програм з біології  сформульовано стисло, що дає змогу вчителю творчо планувати вивчення матеріалу. Під час планування вивчення теми вчителю необхідно враховувати обов’язкові результати навчання (вимоги до знань та вмінь учнів), що передбачені в кожній темі. Кількість годин, передбачених для вивчення тем або розділів, є орієнтовною і може бути змінена вчителем. Резервні години можуть бути використані для повторення, систематизації, узагальнення навчального матеріалу, контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

Особливості змісту навчальних програм з біології

для профільної школи

Зміст навчального предмета "Біологія” в 10–11 класах   є логічним продовженням навчальних курсів основної школи і розкривається за розділами й темами, що характеризують властивості живої природи на різних рівнях організації життя (молекулярному, клітинному, організменому,   екосистемному, біосферному).

Навчання біології на академічному рівні. Обсяг змісту предметів, що вивчаються на академічному рівні, достатній для подальшого вивчення предметів у вищих навчальних закладах і визначається державним загальноосвітнім стандартом для навчальних предметів, які є базовими або близькими до профільних (наприклад, біологія в  географічному профілі).

Мета навчального курсу біології академічного рівня полягає у забезпеченні загальноосвітньої підготовки школярів з біології, у формуванні наукової картини живої природи, екологічної культури, у формуванні ключових компетентностей, яких потребує сучасне життя.

Навчальним планом відведено однакову кількість годин на навчання біології за рівнем стандарту й академічним рівнем. Разом з тим,  зміст навчання біології на академічному рівні, відповідно до концепції профільного навчання,  має бути достатнім для продовження біологічної освіти у вищому навчальному закладі. Ця обставина визначає наявність відмінностей у змісті і результатах навчання на рівні стандарту та академічному рівні навчання біології.

У змісті навчальної програми академічного рівня, порівняно з рівнем стандарту,  особлива увага приділяється таким питанням:

– засвоєння учнями знань про структуру і функціонування живих систем на різних рівнях організації живого, історію розвитку сучасних уявлень про живу природу;

застосування теоретичних знань у практичній діяльності людини;   

– формування вмінь користуватися різними джерелами інфор­мації та оцінювати достовірність біологічної інформації;

         розвитку інтелектуальних і творчих здібностей.

Зміна спрямованості змісту навчальних програм на академічному рівні, порівняно з рівнем стандарту, відображається й у відмінностях до рівнів засвоєння та застосування знань, розв’язування елементарних вправ і виконання лабораторних і практичних робіт.  Наприклад, на рівні стандарту учні розв’язують лише  елементарні  вправи   з  реплікації та транскрипції. На академічному рівні їм пропонуються також вправи на визначення довжини, маси, нуклеотидного складу молекул нуклеїнових кислот. Учні, які опановують зміст біології на академічному рівні повинні вміти розпізнавати біологічні об’єкти, що вивчаються, не тільки на схемах, а й на  електронних мікрофотографіях, а також уміти обґрунтовувати зв'язок будови з   функціями тощо.

На академічному рівні  збільшується практична складова навчальної програми.  Так на рівні стандарту запропоновано 8 лабораторних і 5 практичних робіт, а в програмі академічного рівню – 12 лабораторних і 7 практичних робіт. Лабораторні роботи  №№  5, 6, 7 академічного рівня виконуються з використанням електронних мікрофотографій. Лабораторні роботи, позначені в програмі зірочкою, виконуються учнями за вибором учителя з урахуванням матеріально-технічних можливостей. За відсутності відповідних умов вони можуть бути замінені демонструванням.

Зміст програми академічного рівня побудовано за принципом доповнення програми рівня стандарту. Для орієнтації в тексті програми акдемічного рівня використано різні шрифтові форми: звичайний шрифт відображає зміст програми рівня стандарту, напівжирний шрифт — доповнення для академічного рівня.

З метою забезпечення опанування змісту програми академічного рівня навчальний заклад може збільшувати кількість годин на вивчення біології за рахунок варіативної складової навчального плану. Насамперед це стосується  спортивного, агрохімічного та географічного профілів навчання, на яких біологія є предметом близьким до профільного, а також універсального профілю.

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів з біології

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з біології у системі загальної середньої освіти.

Тематичне оцінювання здійснюється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми  відповідно до вимог навчальних програм.   Зважаючи на розподіл навчального часу між темами, визначеними програмою з біології, доцільним є об’єднання  тем на вивчення яких визначено менше 6 годин у змістові модулі, що підлягають тематичному оцінюванню. Пропонуємо орієнтовну мінімальну кількість тематичних оцінок  відповідно до кількості навчальних годин за рік: 35 годин (1 год на тиждень) – 4 тематичні; 70 годин (2 год на тиждень) – 6 тематичних;
175 годин (5 год на тиждень) – 10 тематичних. Необхідність збільшення кількості тематичних  оцінок визначається вчителем.

Тематична оцінка виставляється у класному журналі в колонці з написом «Тематична» без зазначення дати   на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми(модуля), з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (лабораторних, практичних, самостійних, контрольних, творчих робіт) та навчальної активності школярів.   Проведення окремого уроку тематичної атестації, з метою здійснення відповідного оцінювання, не передбачається (наказ МОН України від 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів).  Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр. Контрольні роботи оформляються в  зошиті для контрольних робіт  або на окремому аркуші та зберігаються в кабінеті біології протягом року. Відпрацювання пропущених учнем лабораторних, практичних, контрольних робіт вважаємо недоцільним. Оцінка за ведення зошитів з біології не виставляється.

 Важливою складовою навчання біології є формування в учнів практичних умінь і навичок під час проведення лабораторних і практичних робіт. Оцінювання практичних і лабораторних робіт з біології здійснюється   у всіх учнів класу або вибірково (на розсуд вчителя),  в залежності від способу (демонстраційне, фронтальне, групою, індивідуальне) і мети (мотиваційна, контролююча тощо) виконання.

 Особливої уваги потребує формування в учнів культури проведення   експерименту та дотримання правил безпеки життєдіяльності.

Звертаємо увагу педагогічних працівників, на обов’язкове виконання вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006  № 304 «Про затвердження Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 7 липня 2006 року за
№ 806/12680. Згідно з цим наказом здійснюються такі інструктажі:

Назва інструктажу

Час проведення

Запис про проведення

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності в кабінеті біології

Перший урок навчального року

В журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності (журнал зберігається в кабінеті біології)

Інструктаж з безпеки життєдіяльності

Перед початком тих лабораторних та практичних робіт, які передбачають використання мікроскопів, скляного посуду, хімічних реактивів тощо.

У класному журналі на сторінці предмета в графі «Зміст уроку».

Форма запису: "Інструктаж з БЖД

Позаплановий інструктаж з безпеки життєдіяльності

У разі порушення учнями вимог нормативно-правових актів з охорони  праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо

У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності

Цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності

У разі організації позаурочних навчальних заходів (олімпіади, екскурсії тощо)

У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності

 

 

 

 

Категорія: Методичні рекомендації | Додав: IgorKorch (25.12.2010)
Переглядів: 2744 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz