Понеділок, 06.05.2024, 10:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Нагуєвицька СЗШ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Методика » Методичні рекомендації

Історія, право, етика, філософія
Методичні рекомендації щодо вивчення предмети суспільно-гуманітарного спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році

 

   Історія України

У 2010 —2011  навчальному році учні  6 - 10 класів навчатимуться за програмою   "Історія України. Всесвітня історія. 5 – 11 класи”, котра розміщена на сайті міністерства. Для учнів   11 класу чинною є програма "Історія України. Всесвітня історія. 5 – 11 класи (Київ, "Шкільний світ”,  2001р.).

 З метою врахування досягнень сучасної історичної науки, поліпшення якості шкільної історичної освіти, на реалізацію  пропозицій  громадських організацій, було доопрацьовано навчальну програму з історії України   для 5 класу.  При доопрацюванні програми було враховано    побажання вчителів-практиків щодо розвантаження програми та врахування вікових особливостей учнів.

                Програма розміщена на сайті МОН та надрукована  у фахових виданнях.

Для  11 класів  інших профілів  чинними є програми, опубліковані в пресі та видрукувані  окремими брошурами у 2001р. (Київ, "Шкільний світ”)  та у  2004 ("Педагогічна  преса ”).

                Для   академічного рівня та рівня стандарту  чинними є програми  з історії України (автори Пометун О.І., Гупан Н.М. Фрейман Г.О.). Для рівня стандарту  - 35 годин на рік (1 година на тиждень). Віжповідно 52 години на рік (1,5 години на тиждень)  для академічного рівня (універсальний профіль, художньо-естетичний напрям, спеціалізовані школи з поглибленим вивченням іноземних мов, загальноосвітні навчальні заклади з українською мовою навчання з вивченням двох іноземних мов, загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання з вивченням російської чи іншої мови національної меншини.

Для  всесвітньої  історії (автор  Ладиченко Т.В. та ін.) програма  включає зміст, що вивчається 35 годин на рік (1 година на тиждень) для рівня стандарту та   академічного рівня. Вони  розміщені на сайті МОН.

    У зв’язку з переходом на 11-річний термін навчання та з метою розвантаження програми для 11 класу  вивчення історії України та всесвітньої історії у 10 класі завершується 1938 роком.  До програми для 10 класу з історії України додаються 3 теми: Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921—1928). Закріплення  Радянської влади в Україні (1929—1938). Західноукраїнські землі в 1921—1939 рр.

До програми зі всесвітньої історії додаються 2 теми: Світ у період економічної кризи 1929 – 1933 рр. та подолання її  наслідків. Назрівання Другої світової війни.

При календаризуванні вчителю варто врахувати ці зміни. Доопрацьовані програми для 10- 11 класів розміщені на сайті МОН.

                      Всесвітня   історія

    За результатами конкурсу   в загальноосвітніх навчальних закладах  країни будуть використовуватися такі підручники зі всесвітньої  історії для  учнів 10  класу.

Для класів рівня стандарту /академічного  чинними є  2 підручники.

 Зміст підручника   «Всесвітня історія» автора Полянського П.Б.    покликаний допомогти  учням  зрозуміти  закономірності та механізм  взаємовідносин між окремими людьми, націями і державами. У підручнику подано графіки, таблиці, діаграми, які виступають самостійним джерелом знань. Статистичний матеріал у них – не стільки для запам’ятовування, скільки для аналізу на уроці, підготовки до тематичного (семе­стрового  чи річного) оцінювання тощо. Кожен параграф завершується запитаннями і завданнями, які узгоджені з державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з історії. Запитання і завдання різного ступеню складності  і спрямовані на закріплення   знань, умінь і навичок.

У  підручнику  «Всесвітня історія»  авторів  Щупака І.Я. та  Морозової Л. текст поданий невеликими за обсягом блоками – за пунктами та підпунктами, що полегшує сприйняття.   Додаткова інформація подається у рубриках «Свідчать документи», «Свідчать історики», «Мовою цифр», «Роздуми з приводу», «Подробиці».  Рубрика «Гіпотези» дає можливість учням обдумати та обговорити можливі шляхи розвитку історичних процесів, для чого треба застосувати власну уяву, творче мислення та, водночас, розуміння закономірностей історичного розвитку, причинно-наслідкового зв’язку між подіями та явищами історії. Особливістю підручника є широке використання тогочасних карикатур та плакатів, що «оживляє» історичний матеріал.

   У 6 класі історія України і всесвітня історія вивчається як єдиний інтегрований курс.  Тому в класному журналі  для записів відводиться одна сторінка.  Запис  робиться таким чином:   Історія України.  Всесвітня історія. (Інтегрований курс).  Відводити дві різні сторінки  та виставляти окремо оцінки з історії України та всесвітньої історії недоцільно.

Правознавство

У 2010 —2011 навчальному році учні  9 –х класів навчатимуться за програмою   «Правознавство. Практичний курс» (автори програми  О.Пометун, Т.Ремех). На відміну від інших навчальних курсів, «Правознавство. Практичний курс» передбачає створення на уроці умов не тільки для засвоєння знань чи формування навчальних умінь і навичок учнів, а й для розвитку їхнього позитивного ставлення до права, правомірної поведінки, а також для практичного апробування ефективних поведінкових моделей та досвіду такої поведінки. 

   «Правознавство» як базовий курс у старшій школі має на меті формування системного уявлення в учнів про державу та право як основні засоби впорядкування суспільних відносин та вміння використовувати їх  у практичному житті.

Для класів рівня стандарту/академічного на вивчення правознавства відводиться 35 годин на рік (1 год. на тиждень). Чинною є програма авторів Котюка І. І. та Палійчук Н. Й.

З метою більш кваліфікованого викладання правознавства в  загальноосвітніх навчальних закладах бажано, щоб цей предмет щорічно викладався в школі одним вчителем. До проведення уроків з правознавства, активізації правовиховної роботи варто залучати представників обласних (районних) управлінь юстиції. Їх знання і досвід практичної роботи не тільки сприятимуть поповненню учнями знань із правових дисциплін, а й сприятимуть підвищенню їх зацікавленості в самоосвіті.

 Курси морально-духовного спрямування

Міністерство  рекомендує   програми курсів духовно-морального спрямування:   «Християнська етика. 1- 11 класи»,    "Християнська етика в українській культурі”, "Етика: духовні засади" для  учнів 5 -  11 класів.

Курс "Основи християнської етики" є дисципліною християнсько-світоглядного, культурного та освітньо-виховного спрямування, який вибудовується як фундамент буттєвих цінностей сучасної людини. Він не є вченням віри, не включає релігійних обрядів, не ставить за мету залучення до певної конфесії. Викладання предмету передбачає виховання в учнів поваги до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань інших людей; здатності до співжиття в полікультурному та поліконфесійному українському суспільстві.

Метою курсу "Основи християнської етики" є формування в учнів християнських моральних чеснот. 

Викладання основ християнської етики  та інших предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах  можлива лише за умови письмової згоди батьків та за наявності  підготовленого вчителя. Підготовка вчителів християнської етики здійснюється в навчальних закладах або на курсах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у Національному університеті «Острозька академія», Львівському католицькому університеті, при   обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти.

Для належного підвищення кваліфікації вчителів  етики та інших  курсів духовно-морального спрямування, обміну досвідом, підвищення якості викладання  можуть бути створені районні (міські)    методичні об’єднання вчителів, творчі групи, кабінети тощо.

   Зміст курсів духовно-морального спрямування не може нести катехізацію, неприпустимим є   також нав’язування учителем дітям власних поглядів у ставленні до тих чи інших церков, примусу дітей до молитви під час уроків, відвідування церковних служб тощо.

 Предмет «Основи християнської етики» слід викладати  у тісній співпраці з батьками, інформувати батьківську громадськість про особливості християнської етики, давати їм  можливість  відвідувати уроки і позакласні заходи з предмету. 

                Для учнів 1-4, 7-11 класів діючою є рекомендована Міністерством освіти і науки  програма „Основи християнської етики” (авторський колектив під керівництвом ЖуковськогоВ.М., гриф від 13.07.10 № 1/ІІ-6347).
Для учнів 5 - 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів діючою  є програма "Основи християнської етики" (газета "Історія України" N 36 (486), журнал "Історія в школах України" (N 7).

                         Структура уроку з християнської етики ґрунтується на основних засадах психолого-педагогічної науки як і інші уроки в школі. Особливістю уроку християнської етики є його зміст, а також специфіка, реалізації цілей, принципів, форм і методів навчально-виховної діяльності.

Процес викладання основ християнської етики в школі висуває відповідні вимоги до професійної підготовки вчителя і його кваліфікаційної характеристики. 

Відповідно до  Закону  України „Про загальну середню освіту” викладати навчальний предмет „Етика” та факультативні курси морально – етичного спрямування можуть особи, які мають вищу педагогічну освіту та  документ про проходження відповідної курсової підготовки на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти.

 Згідно Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів (наказ Міносвіти і науки №240 від 23.06.2000 р.) календарне планування навчального матеріалу здійснюється учителем безпосередньо у навчальних програмах. Можна користуватись також окремими брошурами, зробленими на основі навчальних програм . На основі календарних планів вчителі розробляють поурочні плани, структура і форма яких визначається ними самостійно. Поурочними  планами  для вчителів можуть слугувати також методичні посібники, що мають гриф Міністерства освіти і науки України.   Під час розроблення календарних планів вчитель може на власний розсуд використовувати резервні години – планувати проведення лабораторних, практичних, контрольних  робіт, семінарів, засідань «круглих столів» тощо.

                 Учнівські зошити з предметів суспільно-гуманітарного циклу     переглядаються учителем один раз на семестр і   бал за ведення зошита може (за бажанням вчителя ) виставлятись в журнал. При виставленні тематичних оцінок вчитель на власний розсуд може враховувати або ні оцінку за ведення зошита.

 
Категорія: Методичні рекомендації | Додав: IgorKorch (25.12.2010)
Переглядів: 1180 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz